Onze Biod Caravan ( inmiddels verkocht)(Onderstaand een verslag van de verbouw van onze Biod 400TD in 2006/2007, hopelijk kan ik veel technieken dit keer toepassn bij de bouw van onze buscamper! Van BIOD 400TD naar 400TdJ. Enige tijd geleden heb ik een keer iets op de site geplaatst over de neuscorrectie uitgevoerd op onze vorig jaar gekochte 400TD, ik heb vervolgens de smaak van het klussen aan de 400TD te pakken en de onderstaande zaken stonden voor dit voorjaar op het program. De indertijd gestelde deadline "voor Pinksteren 2007 klaar!" heb ik inmiddels gehaald, al was het wel aanpoten. We zijn er alweer verschillende lange weekends mee op pad geweest en terwijl ik dit verhaal onder de luifel zit te typen (08-09-2007) geniet ik tevens van een heel mooi uitzicht over het Lago d'Orta in Italie. Teake de Jong Plan van aanpak:
Binnenzijde leeghalen: Na het verwijderen van de toiletruimte ben ik maar gelijk doorgegaan met het verwijderen van alle ander interieur en alle vinyl bekleding. Onvoorstelbaar wat er allemaal uit zo'n relatieve kleine caravan komt, ik heb best een grote werkplaats, maar hij staat helemaal vol met alle gedemonteerd interieur, rollen vinyl en alle meubilair wat staat te wachten op een "verjongingskuur". Om alle vinyl zonder beschadiging te kunnen verwijderen (100.000 nietjes!) heb ik alle raamrubbers verwijderd, deze zijn nog helemaal gaaf en kunnen na het verwijderen van de oude kit straks weer gemonteerd worden. Het vinyl ziet er aan de buitenzijde nog mooi maagdelijk wit uit, maar overal zitten gaten van schroeven en spijkers en de achterkant lijkt wel op een koekje wat je iets te lang in de thee hebt gedoopt, een vieze plakkerige smurrie! Ik heb de vinyl bekledingdelen netjes opgerold zodat ik ze later kan gebruiken om het nieuwe vinyl netjes op maat te snijden/knippen (dacht ik), daar over later meer. Nadat alle tempex isolatie was verwijderd werd het al heel snel duidelijk waarom de Biod zo'n "blubberbuik" had, de houten ribben langs de zijwanden waren op veel plaatsen los en dat gold ook voor de latten waar de bovenkastjes aan horen te hangen. Casco: Om de houten ribben langs de zijwanden nog beter te kunnen bevestigen heb ik alle popnagels waarmee de aluminium strips aan de buitenzijden aan het polyester zijn bevestigd vervangen door r.v.s. schroeven, zodoende kon met gebruik van de nodige montagekit een stevige verbinding gemaakt worden tussen de aluminium strip en de houten ribben aan de binnenzijde. De bovenste ribben voor de kastjes en langs het plafond heb ik weer vastgezet met polyester en glasvezelmatjes, een vieze klus maar het resultaat is enorm, alles voelt weer stevig aan! Nadat de isolatieplaten weer tussen de ribben waren bevestigd heb ik de wanden tot net boven de ramen afgewerkt met een 3 mm multiplex plaat, deze plaat is met lijm en nietjes bevestigd, waardoor de zijwanden en de voor- en achterkant echt stevig aanvoelen. Nadat de nodige leidingen in de gootjes zijn weggewerkt heb ik ook de vloer voorzien van een extra 3 mm triplex toplaag, op dezelfde wijze met nieten en lijm bevestigd. Deze platen lopen over de gootjes door tegen de zijwanden, de holle gootjes heb ik naderhand vol gespoten met pur schuim, het resultaat is een lekkere vlakke stijve vloer waar wel een dansje op gemaakt kan worden. De aluminium raamprofielen heb ik opnieuw bevestigd met kit en de (grotendeels doorgeroeste) schroeven vervangen door r.v.s. exemplaren. Het casco is gereed, nu het interieur nog, door het gebruik van ca 30 m2 tripplex voor de zijwanden en de vloer is de caravan ca 60 kg zwaarder geworden, verder zal het gewicht nauwelijks nog toenemen. Interieur: Om alle interieurdelen (bovenkasten, grote kasten, deuren binnen- en buitenkant, banken, vensterbank en keuken) te kunnen afwerken heb ik 31 m2 essen fineer gebruikt (te koop op rollen van 122x244), en voor het verlijmen heb ik ca 7 liter bisonkit weg gesmeerd. Voor de voor- en zijkanten van de kasten en zithoek heb ik "kwartiers gezaagd" (rechte lijnen structuur) essen gebruikt en voor de deuren heb ik "dosse gezaagd" (vlammen structuur) essen gebruikt. Zoveel mogelijk heb ik de oude kasten als basis gebruikt, maar op diverse plaatsen (boven de zithoek en voor uitbreiding grote kast) heb ik compleet nieuwe kasten moeten maken, ook de nieuwe zithoek aan de achterzijde heb ik helemaal opnieuw gemaakt. Het vaste bed aan de voorzijde bestaat uit twee lattenbodems waarvan de hoofdeinden verstelbaar zijn en het voorste bed kan zijdelings middels 2 gasveren omhoog worden gezet waardoor de "kelder"goed bereikbaar is. Ook de tafel en de deksels voor het aanrecht en kookplaat zijn van een nieuwe toplaag voorzien. Van alle deuren, tafel, aanrecht deksels en vensterbank zijn de kopse kanten met een mooi rond essen profiel afgewerkt, de deursluitingen zijn "mini pushbuttons". Keuken: Tussen de koelkast en de kookplaat heb ik een afdichtingplaat aangebracht en het bovenste rooster heb ik voorzien van een kleine ventilator, zodat de warmte van de koelkast goed wordt afgevoerd en er geen warmte via de kookplaat de caravan binnen komt. Het klepkastje onder de koelkast is nu een lade geworden en de koelkastdeur heeft de zelfde toplaag gekregen als de tafel en de aanrechtdeksels. Nadat de koelkast ruim 3 maanden op zijn kop heeft gestaan doet hij 't weer als nieuw, ooit gelezen op de site!! Wandafwerking, plafond en bekleding: Nieuw vinyl kopen was gemakkelijker gezegd dan gedaan, navraag leerde ons dat het al heel moeilijk zou worden om de benodigde 31 m2 te bemachtigen en dat het op zijn minst een hele dure grap zou gaan worden. Gelukkig had ik het oude vinyl met de nodige voorzichtigheid gedemonteerd en dat wilde ik dan maar gaan voorzien van een nieuwe schuimrubber achterkant. Eerst het oude vinyl ontdoen van de vieze oude foamlaag, dat was een heel vies en arbeidsintensief werkje. Bij een plaatselijke stoffeerder heb ik platen schuimrubber van 8 mm laten snijden en deze heb ik op de achterkant van het gereinigde vinyl gelijmd met bisonkit, ik weet nu hoe een lijmsnuiver zich voelt! Voor het plafond en de rondingen achter de bovenkastjes was deze vinyl goed te gebruiken, maar voor de wanden en vooral in de rondingen was het resultaat niet bevredigend, te veel vouwen en bubbels, op zoek naar een andere oplossing! Menig Biod fanaat begint nu misschien te gruwelen, maar voor de wandafwerking tot net boven de ramen heb ik gebruik gemaakt van hetzelfde vinyl wat gebruikt wordt op vloeren 3 mm dik en nagenoeg de zelfde kleur als het oude originele vinyl. We moesten wel erg wennen aan de gladdere aanblik dan dat van het originele vinyl, maar nu de caravan helemaal is ingericht en gestoffeerd stoort 't ons niet. Voor de vloer en de voorzijde tot aan de vensterbank hebben we dezelfde vinyl gebruikt maar dan in een gemarmerde blauwe kleur. De bekleding van de kussens in de zithoek is donkerblauw, wat samen met de vloer en de voorwand mooi afsteekt bij het lichte essen interieur. Elektrische installatie: Boven het zitgedeelte, de keuken en de hoofdeinden van het bed heb ik ultra dunne halogeen inbouwspotjes geplaatst. Daar ik de bovenkastjes allemaal heb voorzien van een dubbele bodem hebben we in de kastjes geen last van snoeren en doorstekende achterkanten van de lampjes. In iedere hoek van de caravan zit in de bodem van de bovenkastjes een dubbel stopcontact, verder heeft de keuken 3 geaarde stopcontacten. Het vrije vloergedeelte (onder tafel en voor de keuken) is voorzien van een flinterdunne elektrische vloer verwarming (300x 82 cm), tijdens de koude avonden in voor- en najaar was dit een weldaad aan de (blote) voeten. De vloerverwarming vraagt 165 watt en is zonder trafo aangesloten op 220 volt, op een aansluiting van 4 amp. kan de verwarming zonder probleem tegelijk aan met onze elektrische oven of waterkoker. - In mei 2010 hebben we de Biod verkocht, hopelijk hebben de nieuwe eigenaren er net zoveel plezier van als dat wij hebben gehad, 't blijft een bijzondere caravan! Bij de verkoop was afgesproken dat de Biod door mij nog een Heki-2 dakluik en een mover zou worden ingebouwd en zo geschiedde! reageren | beoordelen | tell a friend | printen |